Jak poprawnie przygotować plik do druku?
Przygotowanie pliku do druku wymaga odrobiny branżowej wiedzy. Jest to zadanie tym trudniejsze, im bardziej skomplikowany jest projekt. Jak robią to specjaliści i na co należy zwrócić szczególną uwagę? O tym opowiemy w dzisiejszym wpisie.
Od czego zacząć?
Przede wszystkim trzeba pamiętać o zmianie przestrzeni kolorystycznej. Przy projektowaniu korzysta się z RGB, jednak plik zostanie przeniesiony do CMYK. Zdjęcia w pliku do druku nie powinny mieć mniej niż 240-300 dpi i być w miarę możliwości duże – to zagwarantuje ich wysoką jakość po wydrukowaniu. Osadzone w pliku logotypy powinny mieć format wektorowy. Należy też sprawdzić tekst, czy jego kolor to 100% czerń (chyba że projekt zakłada inaczej). Trzeb upewnić się, czy projekt mieści się w wewnętrznych marginesach bezpieczeństwa, aby żaden jego fragment po wydruku nie został ucięty przez gilotynę.
Specyfikacja techniczna
Kluczowe w przygotowywaniu materiałów do druku jest nawiązanie kontaktu z drukarnią, z której usług zamierzamy skorzystać. Drukarnia powinna dostarczyć specyfikację techniczną, zgodnie z którą należy przygotować projekt. Najczęściej pliki do druku wysyłane są w formacie .pdf o określonym standardzie. Przed wysłaniem pliku trzeba upewnić się w panelu preflight, czy prawidłowo zostały podlinkowane zdjęcia, fonty itp. oraz że niczego nie brakuje. Przed eksportem projektu do .pdf należy pamiętać o włączeniu znaków drukarskich i określeniu wyjściowego profilu kolorystycznego. Zanim gotowy plik trafi do drukarni, osoba odpowiedzialna za jego przygotowanie powinna upewnić się, że wszystko wygląda tak, jak powinno. Może to zrobić za pomocą odpowiedniego programu graficznego.
Pomoc drukarni
Osoby niemające do czynienia z grafiką komputerową i drukiem DTP zawsze mogą skorzystać z pomocy zaufanej drukarni zarówno na etapie samego projektowania, jak i przy eksportowaniu pliku. Przygotowanie pliku warto zlecić specjaliście – zwłaszcza jeśli w grę wchodzi druk wielonakładowy. Niepozorny błąd, nieistotny z punktu osoby bez doświadczenia może sprawić, że wydruki nie spełnią oczekiwań, a firma poniesie spore koszty.