Jak projektuje się opakowanie produktu?
Badania
Zanim dana firma zabierze się za fizyczną pracę przy projekcie opakowania, najpierw musi poprzedzić ją szeregiem badań. Opakowanie powinno być atrakcyjne dla grupy docelowej, do której kierowany jest produkt. Klient drukarni powinien więc dokładnie zbadać kto kupuje jego produkt, kiedy, czy zastanawia się nad zakupem dłużej, czy sam będzie go używał czy może odda dziecku. Weźmy za przykład zabawkę. Dziecka opakowanie nie interesuje kompletnie. Natomiast rodzica skusi to, że jest ona bezpieczna dla malucha i pozytywnie wpływa na jego rozwój. Opakowanie zabawki projektuje się więc dla rodziców, chociaż produkt przeznaczony jest dla maluszka. Gdy już producent zbierze wszystkie informacje, musi zastanowić się, jak je wykorzystać. Najprostszym sposobem jest spisanie na kartce wszystkich pomysłów, słów i zdań, które kojarzą się z potrzebami potencjalnego klienta. Dopiero wtedy można opracować pierwszy projekt opakowania.
Projekt
Do wykonania projektu jest potrzebny oczywiście doświadczony grafik. W niektórych branżach na produktach muszą być umieszczone wymagane przez prawo informacje o produkcie (np. na żywności jej skład). Klient musi zastanowić się nad tym, jak kartonik będzie się otwierał, czy będzie kaszerowany, czy może będzie miał specjalne okienko odsłaniające produkt. Następnie powinien wybrać ostateczne tło, rozmieszczenie grafik i napisów. Część klientów realizuje kilka pomysłów i dopiero gdy może obejrzeć gotowe kartoniki, wybiera najlepszy z nich. Na koniec oczywiście zleca masowy druk.